Práva cestujúcich v leteckej doprave


Začala Vaša Dovolenka cez internet meškaním lietadla ? Stratila sa Vám batožina ?

Prinášame zoznam Vašich práv pri cestovaní lietadlom.


   Vo februári 2005 vstúpila do platnosti smernica EU č. 261/2004, ktorá prináša spoločné pravidlá systému náhrad a pomoci pre leteckých pasažierov v konkrétnych situáciách.

   Práva cestujúcich - Dovolenka cez internet s kompletne zabezpečenými službami

   Organizátori a predajcovia dovoleniek s kompletne zabezpečenými službami sú povinní poskytnúť presné a úplné informácie o rezervácii takýchto dovoleniek. Ich povinnosťou je dodržiavať zmluvné podmienky a chrániť pasažierov v prípade platobnej neschopnosti. Organizátori dovoleniek s kompletne zabezpečenými službami musia poskytovať presné informácie o rezervovanej dovolenke, dodržiavať zmluvné záväzky a chrániť pasažierov v prípade svojej platobnej neschopnosti.

   Práva cestujúcich - dlhé meškanie

   Na poskytnutie pomoci (telefonický hovor, občerstvenie, strava, ubytovanie, preprava na miesto ubytovania) zo strany leteckej spoločnosti máte nárok, ak je meškanie:
pri letoch do 1 500 km dve hodiny alebo dlhšie;

pri letoch v rámci Európskej únie alebo iných letoch od 1 500 do 3 500 km tri hodiny alebo dlhšie;

pri letoch mimo Európskej únie nad 3 500 km štyri hodiny alebo dlhšie.

Ak meškanie presiahne päť hodín a rozhodnete sa nepokračovať v ceste, máte tiež nárok na vrátenie ceny letenky a let do miesta, v ktorom ste začali cestu. Ak do svojej konečnej destinácie dorazíte s meškaním dlhším ako tri hodiny, ako cestujúci môžete mať nárok na rovnakú náhradu ako v prípade zrušenia letu, pokiaľ cestovná spoločnosť nedokáže, že meškanie letu spôsobili mimoriadne udalosti. Letecké spoločnosti možno navyše brať na zodpovednosť za škody spôsobené meškaním letu.

   Práva cestujúcich - strata alebo poškodenie batožiny

   V prípade straty, poškodenia alebo meškania batožiny môžete mať nárok na náhradu škody. Maximálne však do výšky 1 220 EUR. Letecké spoločnosti nepreberajú zodpovednosť vtedy, ak podnikli všetky opatrenia potrebné na to, aby zabránili škodám, alebo ak nebolo možné takéto opatrenia vykonať. V prípade poškodenia batožiny musíte leteckej spoločnosti podať sťažnosť do siedmich dní od prijatia batožiny.
V prípade meškania batožiny je táto lehota maximálne 21 dní.

   Práva cestujúcich - Zrušenie letu

   Ak ste o zrušení letu neboli informovaní minimálne 14 dní pred odletom, ak letecká spoločnosť nepresmerovala váš let približne v čase pôvodného odletu alebo ak nemôže letecká spoločnosť dokázať, že dôvodom zrušenia letu boli výnimočné okolnosti máte mať umožnené vrátenie ceny letenky, alebo presmerovaním. Okrem toho vám letecká spoločnosť musí umožniť vybrať si z týchto možností:

odškodnenie za letenku do siedmich dní;

presmerovanie do cieľovej destinácie za podobných podmienok;

poskytnutie pomoci v prípade potreby (telefonický hovor, občerstvenie, strava, ubytovanie, preprava na miesto ubytovania).

   Práva cestujúcich - Neumožnenie nastúpenia do lietadla

   Letecké spoločnosti sú povinné nájsť cestujúcich, ktorí sa dobrovoľne vzdajú svojej rezervácie výmenou za určité benefity, pokiaľ Vám z akýchkoľvek príčin neumožnia nastúpiť do lietadla. Leteckí prepravca tiež týmto cestujúcim umožní vybrať si medzi vrátením ceny letenky v plnej výške a presmerovaním.

V závislosti od dĺžky letu a meškania pred presmerovaním môžete mať nárok na náhradu vo výške od 125 do 600 EUR. Ak si títo cestujúci zvolia presmerovanie, letecká spoločnosť im musí v prípade potreby poskytnúť pomoc, napríklad stravu, prístup k telefónu, ubytovanie v hoteli na jednu alebo prípadne viac nocí a prepravu medzi letiskom a miestom, kde sú pasažieri ubytovaní.

   Práva cestujúcich - Identita leteckej spoločnosti

   Vopred musíte byť informovaní, ktorá letecká spoločnosť zabezpečuje váš let.

Letecké spoločnosti, ktoré sa nepreukážu ako bezpečné, majú zakázanú alebo obmedzenú činnosť na území Európskej únie.

Zoznam zakázaných leteckých spoločností v rámci EU

   Práva cestujúcich - postihnutí a ľudia so zníženou pohyblivosťou

   Ľudia so zníženou pohyblivosťou sú v rámci právnych predpisov EÚ chránení pred diskrimináciou počas nastupovania na palubu lietadla. Rovnako tak majú nárok na získanie pomoci na letiskách a na palube lietadla. Ak chcete využiť možnosť získania pomoci, odporúča sa na túto potrebu vopred upozorniť.

   Práva cestujúcich - transparentnosť cien

   Ak si zakúpite letenku na let s odletom z letiska v EÚ, musia Vám byť objasnené všetky platné podmienky. Konečná cena by mala byť vždy jasne definovaná a mala by zahŕňať príslušné letecké poplatky, dane a všetky ďalšie povinné sadzby, ktoré sú v čase zverejnenia nevyhnutné a predvídateľné. Zároveň by ste mali mať v rámci konečnej ceny k dispozícii prehľad jednotlivých leteckých poplatkov, daní, letiskových poplatkov a napokon aj ďalších sadzieb, doplnkových sadzieb a iných poplatkov. Informácie o voliteľných navýšeniach ceny by vám mali byť poskytnuté jasným, transparentným a jednoznačným spôsobom v úvodnej fáze rezervácie a váš súhlas s nimi by mal vychádzať z princípu dobrovoľnosti.

Práva cestujúcich - odkazy


Kompletné práva cestujúcich

Dovolenka cez internet - zadajte si kritériá na vyhľadanie Vašej dovolenky
Dovolenkové destinácie - popis dovolenkových destinácii
Dovolenka letecky - praktické informácie k leteckej dovolenke

letecky k moru:

Dovolenka Bulharsko   Dovolenka Egypt   Dovolenka Grécko   Dovolenka Španielsko
Dovolenka Sicília   Dovolenka Tunisko   Dovolenka Turecko


Práva cestujúcich

Kontaktujte nás

 
Call centrum: +421 905 811 360
E-mail: info@ackotravel.sk