Práva cestujúcich


Milí dovolenkári,

prekazila vám niekedy vysnívanú letnú dovolenku strata batožiny či meškanie lietadla, vlaku prípadne autobusu? Nedokázali ste sa však proti vzniknutým nepríjemnostiam brániť? Oboznámte sa preto s vašimi cestovateľskými právami, ktoré možno pri podobných situáciách účinne využiť.

1. Právo na odškodnenie v prípade meškania letu, vlakového či autobusového spojenia

   Európska únia je prvou oblasťou na svete, ktorá ustanovila kompletný súbor práv cestujúcich pre všetky druhy dopravy. Práve vďaka predpisom EÚ by vám v prípade niekoľko hodinového meškania leteckého, autobusového či iného spojenia mala dopravná spoločnosť, ktorou cestujete, poskytnúť spravodlivé odškodnenie. Ak v dôsledku zrušenia cesty musíte zostať v hoteli vzdialenom od konečného cieľa vašej cesty, výdavky naň by mal uhradiť predmetný prevádzkovateľ leteckej alebo železničnej dopravy. Pred cestou si však zistite, ako si možno na letiskách, v prístavoch či na vlakových staniciach v celej Európe uplatniť svoje práva. Prípadom meškania leteckej dopravy sa venujeme i na našej webovej stránke, v článku Práva cestujúcich v leteckej doprave.

2. Právo na náhradu škody v prípade skrachovania cestovnej kancelárie

   Povinnosťou každej cestovnej kancelárie je poistiť sa proti insolventnosti, čo v preklade znamená, že v prípade jej krachu zákazníka odškodní poisťovňa. Výška odškodného sa odvíja od výšky poistnej sumy, ktorá sa počíta na základe obratu cestovnej kancelárie, dosiahnutého v prechádzajúcom roku. Pred podpisom zmluvy teda odporúčame uistiť sa, či má cestovná kancelária uzatvorenú poistnú zmluvu. Dôkazom je certifikát poistenia, ktorým má možnosť sa cestovná kancelária preukázať. V našej cestovnej agentúre Áčko- travel.sk, ponúkame iba pobyty poistených cestovných kancelárií.

Správa o krachu cestovnej kancelárie nás môže zastihnúť v akejkoľvek situácií. Či už je to krátko pred odletom do vysnívanej destinácie či priamo na slnkom zaliatej pláži. Ako však v podobných situáciách postupovať?

a, Ak sa zákazník nachádza priamo v dovolenkovej destinácií - v prípade, že vás správa o krachu cestovnej kancelárie zastihne priamo na dovolenke, čo najskôr treba kontaktovať poisťovňu, ktorá vás oboznámi s ďalším postupom. V prípade dostatočného poistného krytia krach cestovnej kancelárie vašu dovolenku nemusí vôbec narušiť a váš pobyt bude plne hradený prostriedkami poisťovne. V prípade nedostatočného poistného krytia vám však poisťovňa v čo najkratšom čase zabezpečí prepravu do miesta bydliska. Hoci je krach cestovnej kancelárie mimoriadne závažná, často krát vypätá situácia, vyhrážať sa či dokonca útočiť na delegáta cestovnej kancelárie v podobných prípadoch nemá zmysel. Je totiž poškodený rovnako ako samotný cestujúci.

b, Ak zákazník do destinácie nestihol vycestovať - v prípade, že ste v dôsledku krachu cestovnej kancelárie nestihli vycestovať, kontaktovať treba predajcu dovolenky či poisťovňu. Medzi nasledujúce kroky patrí vypísanie formuláru o poistnej udalosti, s kópiou zmluvy o obstaraní zájazdu a taktiež zaslanie dokladu o zaplatení predajcovi dovolenky či doporučene na adresu poisťovne.
V našej cestovnej agentúre Áčko-travel vás zbavíme starostí a administratívny servis vybavíme za vás. Odškodnenie zo strany poisťovne prebieha v lehote šiestich mesiacov od vyhlásenia insolventnosti cestovnej kancelárie.

Európskych spotrebiteľov, cestujúcich na dovolenku chráni taktiež smernica o balíku cestovných, dovolenkových a výletných služieb. Vzťahuje sa na vopred zorganizované dovolenkové balíky, kombinujúce aspoň dve z uvedených služieb:
1. Doprava
2. Ubytovanie
3. Iné turistické služby ako napríklad výlety zahrnuté v cene zájazdu

Smernica taktiež poskytuje ochranu týkajúcu sa:
1. Informácií v brožúrach
2. Práva odstúpiť od zmluvy bez pokuty
3. Zodpovednosti za služby (napr. v prípade hotelov, nezodpovedajúcim danému štandardu)
4. Ochrany spotrebiteľa v prípade bankrotu cestovnej kancelárie či leteckého dopravcu

3. Ako stráviť ideálnu dovolenku spolu so štvornohým miláčikom?

   Nedokážete si ideálnu dovolenku predstaviť bez prítomnosti vášho štvornohého miláčika? Nie ste si však istý podmienkami, ktoré je nutné splniť pred vycestovaním?
Azda základnou podmienkou je zaočkovanie proti besnote, o ktorom záznam sa nachádza v pase domáceho miláčika. Ak sa však rozhodnete cestovať do Írska, Fínska, na Maltu či do Spojeného kráľovstva, nutnosťou je i očkovanie proti parazitom.
V prípade psov, mačiek či iných zvierat, mladších ako tri mesiace, môžu byť uplatňované i ďalšie predpisy, špecifické pre danú krajinu. Pas svojho spoločenského zvieraťa však budete potrebovať aj v prípade, ak sa ako občan EÚ vraciate domov z krajín, ktoré sa nenachádzajú na území EÚ. V závislosti od podmienok vašej dovolenkovej destinácie je možné, že pred vycestovaním sa váš štvornohý miláčik bude musieť okrem základného očkovania proti besnote podrobiť aj ďalším testom.

Kontaktujte nás

 
Call centrum: +421 905 811 360
E-mail: info@ackotravel.sk